1. Home
  2. Belga.press web
  3. BELGA.SHARE – JOURNALIST NEWSROOM & PR LAB

BELGA.SHARE – JOURNALIST NEWSROOM & PR LAB

This post is (also) available in: Français

Ben je journalist of verbonden aan een nieuwsdesk?

Ben je de dagelijkse stroom aan persberichten beu? Verlies je jezelf in wat relevant is en wat niet? Verlies je kostbare tijd met opzoekingen?

Ontdek hier hoe je een newsroom aanmaakt, vergroot je bereik en krijg voortaan enkel relevante persberichten!

  • Showcase het beste uit je recente journalistieke werk én je archief
  • Word gevonden door de juiste organisaties, sleutelpersonen en persverantwoordelijken

Vandaag kan je al aan de slag met het creëren van je eigen newsroom. De komende periode werken we naarstig verder aan de uitbouw van extra features zoals je persoonlijke signatuur bij elk bericht, of een deep dive in een persbericht via ons PR Lab.

Newsroom

Stel je persoonlijke newsrooms in, word opgemerkt en vergroot je netwerk dankzij Belga.share!

Maak een newsroom met een omslagafbeelding, een over-sectie en relevante links. Voeg eenvoudig artikels toe aan je portfolio.

Publiceer deze zodat persverantwoordelijken andere geïnteresseerden je kunnen volgen en op de hoogte blijven van je verslaggeving.

Hoe?

We hebben beheer en aanmaak van een newsroom zo intuïtief mogelijk gemaakt. Hieronder leer je stapsgewijs werken binnen een newsroom.

Een newsroom aanmaken

Bovenaan het menu vind je het item ‘Share’. Klik door op ‘Journalisten’ en vervolgens op ‘Creëer een newsroom’. De wizard helpt je doorheen het creatieproces.

Noot: je newsroom is persoonsgebonden. Werkt je redactie met desks (bv. politiek, binnenland, economie…) geef ons dan een seintje op belgapress@belga.be. We helpen jouw redactie dan om per desk een aparte newsroom op te zetten.

stap 1: aanvaard de algemene voorwaarden

Hier verklaar je je akkoord met de gebruiksvoorwaarden van Belga.press en meer specifiek de deontologische regels.

stap 2: stel je naam in

Kies een naam voor je newsroom. Deze moet uniek zijn, want de naam bepaalt ook onder welke bron je persberichten achteraf opzoekbaar zijn via onze zoekmachine.
We vullen dit veld alvast in met de gegevens die we van je hebben.
Hanteer eerst je voornaam, gevolgd door je achternaam voor consistentie binnen het platform.

Is je gewenste naam niet meer beschikbaar? Geef dan een seintje aan ons support team op belgapress@belga.be. We bekijken dan of je deze alsnog kan gebruiken.

stap 3: kies een brand

Een brand laat toe je newsroom in je eigen huisstijl uit te werken. Kies daarvoor een beschikbare editoriale brand uit de lijst.

Noot: Nog geen brand beschikbaar? Geef ons een seintje op belga.press@belga.be.

stap 4: kies uitgever en benoem je rol

Kies uit de lijst voor welke uitgever je werkt en vul je rol in bv. journalist politiek.

Noot: in een volgende versie kan je optioneel ook de nieuwsmerken aangeven waarvoor je werkt.

stap 5: kies een taal

Kies de taal je newsroom. Deze kan je achteraf NIET wijzigen.

stap 6: kies topics

Binnen Belga.press verdelen we alle berichten onder in een beperkte set van 38 topics. Dit helpt onze gebruikers om doelgericht bepaalde onderwerpen te volgen. Voor jou als journalist betekent dit dat je aangeeft aan de anderen wat jouw interessedomeinen zijn! Dit is onze basis om de juiste persberichten en -verantwoordelijken tot bij jou te brengen. Je hebt er dus alle baat bij om de voor jou juiste topics te selecteren. Je kan er tot 5 selecteren

Je newsroom is nu aangemaakt! We raden je nu aan om eerst je newsroom verder in te richten. Deze staat immers nog niet live. Daarvoor dien je deze eerst te publiceren.

Een newsroom aanvullen

Start met het aanvullen van de ‘about’-sectie en voeg rechts verder contactinfo toe. Dat kan je (mail)adres zijn, maar ook je telefoonnummer, een link naar je website of social accounts. Niet tevreden met de standaard branding, pas deze dan hier aan. We raden je aan om het logo te vervangen door je eigen foto (of avatar) voor een betere herkenbaarheid. Desgewenst kan je ook een coverimage toevoegen.

Je kan hier ook de naam van je newsroom wijzigen. Let wel: hoe je opzoekbaar bent in de algemene search verandert hierdoor niet.

Zodra je vindt dat je newsroom toonbaar is aan het grote publiek en de belga.press gebruikers kan je je newsroom publiceren (knop rechtsboven). Op dat moment ben je als journalist of desk zichtbaar voor de andere gebruikers binnen belga.press via de kiosk→ newsrooms (tab journalisten) .

Portfolio

Voeg hier relevante belga.press berichten toe aan je newsroom. Je kan daarvoor eender welk artikel toevoegen uit bronnen waar je recht op hebt.

Artikels toevoegen kan je op 2 manieren: rechtstreeks op een artikel (bv. na een zoekopdracht) of via labels.

De rechtstreekse manier is de eenvoudigste. Een relevant artikel gevonden… Klik op de 3 puntjes en opteer voor ‘voeg toe aan mijn portfolio’.

Ben je niet vertrouwd met het werken via labels, lees er dan meer over hier in de knowledge base. Eens een item gelabeld is, kan je het onder dit label toevoegen aan je newsroom.

Na het toevoegen van een of meerdere artikels kan je ook meteen de volgorde wijzigen. Klik daartoe op ‘Beheer je portfolio’ en pas de volgorde aan door artikels te verslepen. Je kan door ook eenvoudig artikels verwijderen. Sla je wijzigingen op.

De andere gebruikers binnen belga.press kunnen elk item minstens in snippet-vorm bekijken. Zij met een volwaardig abonnement (o.a. alle overheidsgebruikers en journalisten) zien de totaliteit van elk geselecteerd bericht.

Een newsroom beheren

Via de ‘instellingen bewerken’ rechtsboven kan je ten allen tijde de algemene instellingen van je newsroom wijzigen. Hier kan je bv de branding veranderen, je rol wijzigen of topics toevoegen/verwijderen.. Ook kan je je newsroom helemaal verwijderen. In dit geval is deze niet langer meer zichtbaar voor de eindgebruiker.

Je newsroom binnen belga.press

Proficiat! Je newsroom is nu actief binnen belga.press. Gebruikers kunnen je nu via kiosk –> newsrooms –> journalisten eenvoudig vinden, je toevoegen aan hun contactlijst of uitnodigen om hun newsroom te volgen. In een latere fase kan je , gelijkaardig als bij een newsroom van het type organisatie, ook gevolgd worden. Gebruikers kunnen zich dan alerteren op berichten die jij schrijft over een bepaald topic.

What’s next?

Bovenstaande is een voorsmaakje van nog veel meer moois (realisatie eind 2024, eerste kwartaal 2025!)

Persberichten krijg je binnenkort geheel in je mailbox. Een handige samenvattig helpt je meteen in te schatten of het voor jou relevant is om de inhoud verder te ontdekken. Je krijgt meteen ook de contactpersoon mee.

Geïnteresseerd in meer? Klik om het persbericht in Belga.press te ontdekken en je bent meteen mee!

Via een handig scherm krijg je meteen toegang tot de juiste contacten, weet je of het bericht al ergens is opgepikt en zie je in een oogopslag relevante entiteiten waar je verder in kan graven.

Dit graven kan je letterlijk nemen, want we bieden je meteen een kijk in het hele Belga-arsenaal: gelinkte contacten, een korte samenvatting, gerelateerd nieuws (tekst, foto, video…) en nog veel. Ook krijg je dankzij onze geïntegreerde analysetool een inzichtelijke kijk op de organisatie of persoon van wie het persbericht afkomstig is!

Ook werken we aan de automatische herkenning van de auteur bij elk binnenkomend bericht. Op die manier krijg je nog meer visibiliteit binnen het belga.press platform en vergroot je kans om gespot te worden bij de juiste persverantwoordelijken.

Dat kan dan ook via onze geoptimaliseerde distributiemodule waar we je interesses op een slimme manier kenbaar maken aan zij die actief persberichten uitsturen.

Updated on 17/10/2024

Was this article helpful?

Related Articles